Wróć do listy

Rodzaje i typy przyczep kempingowych


Przyczepy kempingowe bardzo różnią się od siebie. Począwszy od podstawowych modeli, które są właściwie namiotem na kółkach, do tych które oferujących kilka umeblowanych pokoi i imponują wyposażeniem kuchni "jak domu". Przyczepy kempingowe są używane głównie w Ameryce Północnej, Europie, Południowej Afryce, Australii.

Popularność przyczep kempingowych w kilku regionach świata wynika z konkretnych czynników i nie jest to dzieło przypadku. Mają na to wpływ lokalne przepisy i prawo drogowe, podatki, kultura motoryzacyjna a także klimat i ukształtowanie terenu.

Przyczepy jako pojazdy znane i używane są na całym świecie przedewszystkim w transporcie drogowym. Wielkie ciężarówki 18-kołowe to zestawy samochód + przyczepa lub ciągnik siodłowy + naczepa. Pociągi drogowe znane z Australii, w trochę mniejszej skali. pojawiają się także na drogach w Europie.

Ameryka Północna

Stany Zjednoczone Ameryki wraz z Kanadą to największy na świecie rynek pojazdów rekreacyjnych. Co roku tylko w USA nowych nabyców znajduje ponad 300 tyś różnego rodzaju przyczep, naczep i kamperów produkowanych na miejscu w kraju. Północna Ameryka to mieszanka autostrad i bezdroży, różnych stref klimatycznych, gór, lasów, jezior, oceanicznych plaż i pustyń. Takie zróżnicowanie generuje zupełnie inne potrzeby wśród nabywców. To w "Stanach" najpopularniejsze są samochody typu pickup, które są doskonałymi holownikami przyczep a w kasie Full Size - ciągnikami naczep. "Stany" to także ojczyzna lekkich samochodów terenowych takich jak Jeep Wrangler czy Ford Bronco. Oba te samochody mają mocne silniki, doskonałe zdolnosci terenowe a z drugiej strony nieduże nadwozia i miękkie dachy utrudniające montaż akcesoriów wyprawowo-biwakowych. Do holowania lekkich tereneowych przyczep kempingowych nadają się idealnie. "Stany" to także ogromny rynek samochodów osobowych i stara tardycja karawaningu oraz ojczyzna takich kultowych marek jak Airstream.

Lekkie przyczepy kempingowe

Mniejsze przyczepy turystyczne i przyczepy składane/namiotowe są nadal tworzone z myślą o podróżach i łatwym holowaniu. Zazwyczaj mają mniej niż 5,5m (18 stóp) długości i zawierają proste udogodnienia. Z założenia są lekkie i szybkie w montażu lub przygotowaniu do podróży. Większość z nich waży mniej niż 1400kg (3000 funtów) i może być holowana samochodem osobowym lub małym Crossoverem czy krótką terenówką. w zależności od jego uciągu.

Lekkie przyczepy typu pop-up o masie poniżej 320kg (700 funtów), takie jak Combi-Camp i Kamparoo Campers, mogą być holowane nawet przez małe samochody „miejskie”. Niektóre wyjątkowo lekkie przyczepy turystyczne można ciągnąć motocyklem lub nawet rowerem.  

Nadwozia z włókna szklanego pojawiły się na amerykańskim rynku w 1971r., wrazz wprowadzeniem pierwszej wyprodukowanej w USA mini przyczepy turystycznej, nazywanej Playpac.

Przy okazji przypominamy że, pierwsza polska przyczepa Niewiadów N-126 powstała w 1973r. Była to laminatowa lekka konstrukcja dedykowana do Fiata 126p. Z założenia każdy przeciętny Polak za czasów PRL-u mógł ją kupić i holować swoim „Maluchem”. 

Playpac, wymyślony przez Stevena Whysela, był odpowiedzią na potrzeby rosnącej grupy użytkowników VW Garbusa i innych właścicieli małych samochodów. Ci klienci chcieli przyczepy z twardą skorupą, wystarczająco lekką, aby mógł ją ciągnąć mały samochód. Playpac miał prywatną toaletę, prysznic i możliwość spania dla czterech osób. Jego ultranowoczesna aerodynamiczna stylistyka i kopułowy świetlik autorstwa modernistycznego projektanta przemysłowego Toshihiko Sakow sprawiły, że stał się hitem. Było to jednak krótkotrwałe zjawisko (1971–1973), ponieważ pierwsze arabskie embargo na ropę i wynikające z tego poważne spowolnienie sprzedaży kamperów i przyczep spowodowało zaprzestanie działalności. 

Przyczepa podróżna Boler, została opracowana w Kanadzie w 1968 roku, wkrótce dołączyła do Playpac w amerykańskiej klasie lekkiej z włókna szklanego. W tym czasie na scenie pojawiły się również przyczepy turystyczne Hunter i Amerigo.

Przyczepy średniej klasy

Przyczep średniej klasy mają długość od 5,5 do 7,6 m (18 do 25 stóp), mogą ważyć 2300 kg (5000 funtów) lub więcej i są zazwyczaj holowane przez Vany, pickupy czy SUV-y. Mają większość udogodnień znanych z przyczep turystycznych, ale kosztem większego komfortu mogą oferować mniej miejsc do spania.

Najwieksze przyczepy turystyczne

Największe przyczepy turystyczne są tworzone z myślą o użytkownikach sezonowych lub pełnoetatowych. Zazwyczaj mają one od 7,6 do 12,2 m (od 25 do 40 stóp) długości i zawierają wszystkie udogodnienia luksusowego kondominium. Te bogate w udogodnienia modele mogą osiągać ciężar nawet 5400kg (12 000 funtów) lub więcej, co już wymaga specjalnego holownika takiego jak lekka ciężarówka DMC 7,5T czy amerykańskiego pickupa Full Size. Chociaż przyczepy mogą ważyć nawet więcej, większość amerykańskich pickupów klasy Full Size ma maksymalną masę holowniczą 7000kg (15 500 funtów). W przyczepach tej wielkości powszechnie stosuje się telewizory czy klimatyzację. Wysuwane pokoje i przedsionki z roletą zwiększają komfort życia. Zgodnie z amerykańskim prawem przyczepy turystyczne są ograniczone do 37m2 (400 stóp kwadratowych) części mieszkalnej, a wiele modeli oferuje dokładnie taką powierzchnię oraz opcjonalnie wysuwane elementy.

Przy wszystkich czynnikach zniechęcających, które są nieodłącznie związane z przepisami zagospodarowania przestrzennego i przepisami budowlanymi, prowadzącymi do niedrogich, ekologicznych (poza siecią) i kompaktowych rozwiązań mieszkaniowych, przyczepy turystyczne oferują możliwość dla osób rozważających ekologiczny dom na pełny etat lub domek sezonowy. Przyczepy podróżne są często akceptowane na terenach zalewowych, obszarach poza granicami rozwoju miast itp., gdzie zwykłe budowanie jest zabronione. Zaletami „parku przyczep” jest lekka infrastruktura, niewielki ślad ekologiczny, minimalne zakłócenia w terenie, obfite przepuszczalne powierzchnie (do odprowadzania wody deszczowej) oraz łatwość rekultywacji terenu.

Doskonałym przykładem takiego zagospodarowania może być polski Półwysep Hel i jego letnie kempingi.

 

Europa

W kwestii przyczep kempingowych Europa jest trochę podzielona. W samej Unii Europejskiej starano sie ujednolicić przepisy ale niektóre kraje stosują dodatkowo swoje wewnetrze regulacje dotyczące przepisów drogowych oraz podatkowych. Wszytsko to powoduje większą czy mniejszą popularność przyczep kempingowych lub kamperów. Europejskie kraje, w których przyczepy kempingowe są nadal bardzo popularne i stanową dużą część karawningowego rynku to: Niemcy (przemysł karawaningowy, autostradowe tempo 100), Francja (przemysł karawaningowy i tradycja), Wielka Brytania (przemysł karawaningowy i tradycja), Holandia (tradycja i podatki) i Dania (podatki).

Największe ośrodki produkcji przyczep kempingowych to Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Słowenia.

Australia

W Australii przyczepy kempingowe są zdecydowanie popularniejsze od tradycyjnych kamperów. 

Przyczepy kempingowe przystosowane są do jazdy po bezdrożach ze względu na dużą ilość dróg szutrowych i terenowych szlaków. Wynika to też z faktu powszechnego używania samochodów terenowych i pickupów 4x4. Przyczepy różnią się też konstrukcyjnie od produktów dostępnych w Europie. Posiadają duże zbiorniki na wodę, akumulatory prądu i terenowe zawieszenie. Australia w kwestii zawieszeń wyznacza trendy, większość przyczep wyposażona jest w niezależne zawieszenie oparte na wahaczach i sprężynach śrubowych. Standardem są hamulce elektryczne a hamulce najazdowe stosowane są w prostych konstrukcjach bagażowych. Rynek australijski oferuje bardzo szeroką gamę typów i modeli przyczep kempingowych. 

Południowa Afryka

Podobnie jak w Australii, w południowej Afryce, przeważają przyczepy przystosowane do jazdy po bezdrożach. Produkty maja prostą, wytrzymałą budowę a czasem nawet całe metalowe nadwozie (blachy aluminiowe lub stalowe). Nie znajdziemy w nich takich luksusów jak w przyczepach "Made in Australia". Popularnym rozwiązaniem są przyczepy, w których aneks kucheny, lodówka i bagaże zamknięte są w nadwoziu a nad nim zamontowany jest "zwykły" namiot dachowy. Kilka południowo afrykańskich firm eksportuje swoje przyczepy do Australii.

 

Różne typy przyczep kempingowych

Przyczepa typu Teardrop

Pierwszego Teardrop’a skonstruowano w USA, w latach 30 XX wieku jako przyczepę dla nowożeńców. Była to mała dwuosobowa przyczepa, w której przespać mogły się dwie osoby a aneks kuchenny schowany był pod duża tylną klapą. Jej niewielka wysokość pozwalała usiąść „po turecku” a całe życie toczyło na zewnątrz przyczepy. Jej pierwotny plan zawierał również projekt przebieralni, którą montowało się po stronie prawych drzwi wejściowych. W lutym w roku 1940 w amerykańskim magazynie Popular Mechanic opublikowano historię i plany dotyczące przyczepy w kształcie łezki. Projekt umożliwiał budowę przyczepy z powszechnie dostępnych części i materiałów. Praktycznie każda osoba posiadająca minimum umiejętności manualnych mogła samodzielnie taką przyczepę zbudować. Małe Teardrop’y powstawały jak grzyby po deszczu. Wielu twórców modyfikowało i rozwijało konstrukcję oraz dodawało coś od siebie. Z czasem „Łekzami” zaraził się cały karawaningowy świat, przyczepy powstają w garażach i warsztatach firm w wielu krajach. Przyczepy świetnie sprawdzają się w cieplejszym klimacie i wszędzie tam gdzie liczy się mała masa, skromny gabaryt nadwozia oraz styl i design. Teardrop'y występują w wersji szosowej a także terenowej, na dużych kołach i mocnym zawieszeniu.

Zalety:

  • mała masa własna
  • łatwość holowania i manewrowania
  • mały opór aerodynamiczny "chowa się za samochodem"
  • wyposażona w zawieszenie off-road i duże koła, sprawdza się w terenie

Wady:

  • ciasne, najczęściej dwuosobowe wnętrze
  • brak możliwości wyprostowania się w środku
  • możliwość obsługi kuchni tylko z zewnątrz
  • utrudnione użytkowanie bez przedsionka lub rolety w czasie złej pogody i zimna

 

Przyczepa kempingowa (pełne zamknięte nadwozie)

Jest to typowa przyczepa kempingowa z pełnym dachem i twardymi ścianami. W zależności od rozmiaru występują w wersji z pojedynczą lub podwójną osią. To najpopularniejszy rodzaj przyczep występujący w Europie.

Pełene nadwozie przyczepy kempingowej ma wiele zalet:

  • Łatwość konfiguracji. Przyjeżdżasz, rozpakowujesz się i jesteś gotowy, aby cieszyć się pobytem.
  • Doskonała do ​​zatrzymania się w trasie na posiłek lub odpoczynek - otwierasz drzwi i gotowe.
  • Bez względu na pogodę, z tego typu przyczepą kempingową jesteś suchy i jest Ci ciepło. Może być Ci też chłodo, jeśli przyczepa wyposażona jest ww klimatyzację (zawsze możesz dokupić klimę nawet do przyczepy kempingowej z drugiej ręki).
  • Masz dużo miejsca do przechowywania a w zależności od rozmiaru, przestrzeń do poruszania się. (Nie zapominajmy, że jesteś w przyczepie kempingowej, więc przestrzeń jest się względna).

Wady:

  • bardzo długie i ciękże przyczepy wymagają mocnego holownika, prawa jazdy kat B+E i doświadczenia w jeździe zestawem

 

Przyczepa typu Hybryd

Nowością w przyczepach turystycznych jest hybrydowa przyczepa kempingowa, łącząca cechy przyczepy namiotowej i przyczepy z twardymi ściamani. W konfiguracji kempingowej jedno lub więcej łóżek rozkłada się w formie namiotu. Często można spotakć rozkładane łóżka montowane zamiast przednich lub tylnych okien. Podczas jazdy łóżka składają się, w obrys nadwozia i szczelnie zamykają otwór. Większe modele umożliwiają normalne użytkowanie hybrydowej przyczepy w pozycji „turtled”, czyli z zamkniętymi dodatkowymi łóżkam.

Zalety:

  • Wszystkie wymienione powyżej korzyści dla przyczepy z pełnym nadwoziem.
  • Dodatkowa zaleta większej przestrzeni, ponieważ łóżka znajdują się na zewnątrz przyczepy.
  • Idealne dla większych rodzin.
  • Wiekszy stosunek przestrzeni do masy.

Wady:

  • Konfiguracja przyczepy trwa odrobinę dłużej ze względu na konieczność rozłożenia dodatkowych miejsc do spania.
  • Końce przyczepy - namioty nie są dobrze izolowane i narażone są na utratę ciepła i kondensację.

 

Przyczepa typu Pop-Top 

Ten typ przyczepy ma prawie takie samo nadwozie jak klasyczna przyczepa kempingowa (sztywne twarde ściany), ale do wygodnego biwakowania konieczne jest podniesienie dachu. Obniżony dach ma na celu głównie ułatwienie holowania i uczynienie nadwozia bardziej aerodynamicznym.

Zalety:

  • Waży mniej niż pełnowymiarowa przyczepa podobnej wielkości.
  • Mówi się, że holowanie jest łatwiejsze, chociaż w przypadku niektórych nowych przyczep aerodynamicznych zdania są podzielone.
  • Wiele z nich jest łatwiejszych do przechowywania, ponieważ nie są tak wysokie, jak np. samochody dostawcze.

Wady:

  • Winyl oraz moskitiery są wodoodporne i odporne na owady, ale nigdy tak naprawdę nie czujesz się całkowicie chroniony przed żywiołami i insekatmi.
  • Kiedy dach jest podniesiony, zyskujesz więcej miejsca ale ... Konstrukcyjnie zastosowanie szafek "wiszących" jest trudne, wysokich przedmiotów nie można tam trzymać, ponieważ dach musi być opuszczony na czas podróży. Toaleta i szafa nie będzie miała sztywnego sufitu i może być otwarta albo ich górna część ścian będzie wykonana również z materiału.

 

Przyczepy typu Hybryd Pop-Top

Przyczepy typu Pop-Top mogą być dodatkowo wyposażone w rozkładane łóżka "okienne" stosowane w przyczepach hybrydowych. Konfiguracje tego typu są bardzo popularne np. w Australii i Południowej Afryce ze względu na stosunkowo nieduży gabaryt nadwozia i niski środek cieżkosci nawet przy wyższym terenowym zawieszeniu.

Wady i zalety analogiczne jak w przyczepach Hybryd i Pop-Top.  

 

Przyczepy typu Pop-Up i przyczepy namiotowe

Składane nadwozie ułatwia przechowywanie i transport. Po rozstawieniu ten typ przyczepy zapewnia dużą ilość miejsca wewnątrz w porównaniu do jej rozmiarów przed rozłożeniem. Przyczepy Pop-Up są dużo tańsze niż klasyczne przyczepy kempingowe i są często wybierane przez początkujących karawaningowców ze wzgledu na mały rozmiar i łatwość holowania. Konwencjonalny pop-up składa się z ramy przyczepy, skrzyni, twardego dachu, rozkładanych koi i „miękkich” ścian. Ściany są wykonane z winylu, płótna lub podobnego materiału i zawierają okna z przesłonami.

Poziom wyposażenia przyczep Pop-Up zależy od ich ceny i zaawansowania konstrukcji. Nie różni się znacznie od listy wyposażenia konwencjonalnych przyczep kempingowych. Klimatyzacja czy prysznic nie są czymś nadzwyczajnym.

Przyczepy namiotowe mogą być rozkładne do przodu, do tyłu, na jeden bok lub na dwie strony na raz. Od typowych przyczep Pop-Up różnią się miekkim dachem wykonanym z tej samej tkaniny co ściany. Systemy rozkładania w różne strony mają swoje wady i zalety. Główne założenie konstrukcyjne przyczep namiotowych nie zmieniło się od wielu lat. Przyczepy namiotowe były kiedyś produkowane nawet w Polsce, model GK-100 powstawał w Wytwórni Sprzętu Sportowego z Góry Kalwarii. 

Najbardziej innowacyjne przyczepy namiotowe produkuje firma OPUS. Rozkładają się one automatycznie, ponieważ wyposażone są w pneumatyczną instalację nadmuchującą namiot. 

Bardzo często przyczepy tego typu oferowane są w wersji terenowej.

 

Zalety:

  • Łatwość holowania, mały opór powietrza, stosunkowo niska masa
  • Niezwykle przestronne wnętrze, jak na kompaktową jednostkę bazową
  • Świetne do przechowywania w garażu podziemnym czy pod wiatą.

Wady:

  • Rozstawienie zajmuje trochę więcej czasu i może być męcząca podczas podróżowania z wieloma przystankami kiedy trzeba codziennie rozkładać i składać przyczepę.
  • Ograniczone miejsce do przechowywania rzeczy w nadwoziu-skrzyni po "spakowaniu dachu" przy podróżowaniu z rodziną.
  • Nie jest to idealne rozwiązanie, kiedy na postoju, chcesz po prostu zjeść lunch - zbyt dużo czynnosci do wykonania aby ustawić przyczepę na godzinę lub dwie.

Najpopularniejszy producent tego typu przyczep w USA i Australii to firma Jayco.

 

Naczepy kempingowe

Naczepa to przyczepa podróżna, która jest obsługiwana przez zaczep znajdujący się pośrodku platformy pickupa, zamiast klasycznego zaczepu z tyłu pojazdu. Specjalny sprzęg siodłowy jest mniejszą wersją zaczepu używanego w 18 -kołowych ciężarówkach. Naczepę  można podłączyć po prostu wjeżdżając (cofając) pojazdem-ciągnikiem pod naczepę.

Naczepy są popularne wśród pełnoetatowych entuzjastów pojazdów rekreacyjnych, którzy często mieszkają w nich przez kilka miesięcy w jednym miejscu, wykorzystując swój samochód pickup-holownik do lokalnych spraw. Naczepę holuje się bezpieczniej niż tradycyjna przyczepę kempingową, ponieważ sprzęg znajduje się bezpośrednio nad tylną osią / kołami pickupa. Ponieważ siodła zamontowane jest na skrzyni pickupa, zmniejsza to całkowitą długość zestawu samochód/naczepa. Jednocześnie sama przestrzeń życiowa w naczepie pozostaje identyczna jak przyczepie o porównywalnej długości. Dodatkowo umiejscowienie siodła na skrzyni pickupa ułatwia holowanie i pozwala na większą zwrotność podczas cofania. Ze względu na większą przestrzeń dostępną na drogach w Ameryce Północnej pojazdy te są bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie niż w Europie czy innych częściach świata. Na nierównym terenie opcjonalny jest zaczep "na gęsiej szyi".

Wadą jest to, że siodło zajmuje miejsce na skrzyni ładunkowej pickupa, niezależnie od tego, czy naczepa jest podłączona, czy nie. Zaczep można odryglować od skrzyni, ale zajmuje to dużo więcej czasu i wysiłku niż operacja rozprzęgania.

Zestawy tego typu są bardzo długie i szerokie co utrudnia wjazd w wiele wąskich miejsc i na małe kempingi. 

Transporter zabawek

Nowością w typach przyczep i naczep kempingowych jest „transporter zabawek” lub „skrzynia na zabawki”. Przyczepy te są w połowie mieszkalne a połowie garażowe i pozwalają na transport „zabawek” na wieś. Składana tylna rampa zapewnia dostęp dla motocykli, pojazdów terenowych, skuterów wodnych lub samochodów wyścigowych. Generator zapewnia zasilanie dla serwisowania sprzętu.

Przyczepa piętrowa 

Przyczepa piętrowa to przyczepa dwupoziomowa. Podczas jazdy przyczepa jest tak wysoka, jak zwykła przyczepa, ale po ustawieniu zwiększa się do dwóch pełnych poziomów. Przyczepy takie są często używane w produkcji filmów jako przenośne garderoby czy jako centra logistyczno-serwisowe w motorsporcie.

Przyczepa terenowa

Przyczepy terenowe, zwane również przyczepami off-road, są budowane specjalnie do odkrywania ekstremalnych terenów poza utwardzonymi autostradami czy żwirowymi drogami. Takie przyczepy turystyczne są przeznaczone do jazdy w trudnym terenie. Podstawowe przyczepy terenowe są wyposażonych w namiot i łóżko, duże opony. W większości przypadków wyposażone są w niezależne zawieszenia o długim skoku lub zawieszenia pneumatyczne i sprzęgi przegubowe. Najmniejsze przyczepy terenowe produkuje amerykański Tentrax.com a największe powstają w USA, Australii i Chinach. Większość wyżej wymienionych typów przyczep kempingowych, można kupić również w wersji Off-Road.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem