Wróć do listy

Przyczepa kempingowa - historia i definicja


Śmiało można stwierdzić, że karawanig jest starszy niż motoryzacja. Pierwsze przyczepy kempingowe były ciągnięte przez konie. Nie były to powozy ani karety tylko specjnie zaprojektowane i zbudowane "domy na kołach".

Przyczepa kempingowa - definicja

Przyczepa kempingowa nie ma własnego napędu, umożliwiającego dłuższą podróż i musi być holowana za pojazdem silnikowym. Przyczepa oferuje miejsce do spania, które są wygodniejsze, bardziej komfortowe i lepiej chronione niż namiocie (chociaż istnieją składane przyczepy namiotowe). Zapewnia ludziom możliwość posiadania własnego domu w podróży lub na wakacjach i umożliwia im pobyt w miejscach, gdzie nie ma moteli i hoteli. W większości krajów europejskich karawaning czy biwakowanie jest ograniczone do wyznaczonych miejsc, w których za nocleg pobiera się opłaty. Przyczepa kempingowa jest zdefiniowana w normie ISO 3833: 1977, Pojazdy drogowe - Typy - Terminy i definicje, pojęcie nr 3.2.1.3.

Historia

W Europie początki przyczep turystycznych i karawaningu sięgają podróżujących Romów i showmanów, którzy większość życia spędzili w przyczepach konnych. Samuel White Baker kupił prawdziwą cygańską karawanę w Wielkiej Brytanii i wysłał ją na Cypr na swoją wycieczkę w 1879 roku. 

 

Pierwsza na świecie przyczepa rekreacyjna została zbudowana przez Bristol Wagon & Carriage Works w 1880 roku dla dr Williama Gordona Stables, popularnego autora nastoletniej przygodówki, który zamówił „dżentelmeńską przyczepę”. Był to projekt o długości 18 stóp (5,5 m), oparty na ich wagonach biblijnych używany przez podróżujących kaznodziejów na Dzikim Zachodzie Ameryki. Stables nazwał go Wanderer. Podróżował nim po brytyjskiej wsi, a później napisał książkę dokumentującą jego podróże w 1885 r. pt. „The Gentleman Gypsy”. To skłoniło księcia Newcastle do zlecenia własnej karawany, The Bohemian.

Na przełomie XIX i XX wieku karawaning wypoczynkowy, stawał się coraz bardziej popularnym zajęciem. W 1901 roku powstał pierwszy dedykowany klub caravaningowy. Camping and Caravanning Club (oryginalnie The Association of Cycle Campers) został założony przez Thomasa Hiram Holdingu , ojca nowoczesnego biwakowania. Caravan Club został założony w 1907 roku, a jego wiceprezesem był Stables. Jego deklarowanym celem było „... zebranie osób zainteresowanych stylem „van life” jako rozrywką ... w celu ulepszenia i dostarczenia odpowiednich pojazdów i innych urządzeń ... oraz zorganizowania kempingów”. Caravaning zyskał popularność w Ameryce Północnej w latach dwudziestych XX wieku.

Nowoczesne przyczepy turystyczne są dostępne w różnych rozmiarach, od malutkich przyczep dwuosobowych bez toalety i tylko z podstawowym wyposażeniem kuchennym, po duże, trzyosiowe, sześcioosobowe.

Karawana Romska czyli tabory cygańskie

Karawany, zwłaszcza Vardo, służyły zarówno jako znacząca ikona kultury, jak i symbol wędrownych Cyganów . Aż do początku XIX wieku karawany romskie służyły głównie jako środek transportu, a nie jako miejsce zamieszkania. Na początku XIX wieku więcej Romów zaczęło mieszkać w swoich „domach na kołach” zamiast spać w namiotach. „Przyczepa” zapewniała lepszą ochronę przed warunkami atmosferycznymi i mogła być wyposażona w nowoczesne udogodnienia, takie jak piece opalane drewnem. Często budowano przyczepy kempingowe na życzenie nowożeńców i ich rodzin. Drobne, przedindustrialne metody budowniczych i pracochłonny charakter procesu budowy oznaczały, że budowa przyczepy kempingowej dla rodziny mogła zająć nawet rok.

Ameryka Północna - największy rynek karawaningowy na świecie

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie historia przyczep turystycznych sięga wczesnych lat dwudziestych XX wieku, kiedy tych, którzy lubili ich używać, często nazywano „turystami z puszki”. 
Z biegiem czasu przyczepy stały się bardziej komfortowe do życia i zyskały nową nazwę w latach 30. i 40. XX wieku - przyczepy mieszkalne. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych branża wydawała się rozdzielać, tworząc dwa typy, które widzimy dzisiaj, przemysł pojazdów rekreacyjnych (RV) i przemysł domów mobilnych. Obecnie pojazdy turystyczne są klasyfikowane jako kampery wraz z przyczepami kempingowymi, naczepy kempingowe, przyczepy składane/namiotowe typu pop-up oraz kabiny kempingowe montowane na samochodach typu Pickup (Truck Camper).

 

Wielka Brytania

National Caravan Council szacuje, że przemysł przyczep kempingowych, który obejmuje kampery, przyczepy kempingowe (przyczepy kempingowe zaprojektowane do zaczepiania do samochodu i holowania na miejsce) oraz przyczepy kempingowe stacjonarne i mobilne (przyczepy kempingowe przeznaczone do transportu na stałe miejsce, w którym się znajdują - zakotwiczone w ziemi) jest teraz warte ponad 1 mld funtów (1,5 mld euro / 1,7 mld dolarów) dla samej brytyjskiej gospodarki, przy produkcji przyczep kempingowych o wartości przekraczającej 650 mln funtów (975 mld euro / 1,1 mld dolarów ). Wzrost popularności karawaningu został wzmocniony przez poprawę jakości przyczep kempingowych i udogodnień dla przyczep kempingowych, dzięki czemu wakacje w przyczepie kempingowej są możliwe o każdej porze roku.

Istnieją dwie główne organizacje, do których przyłącza się wielu karawaningowców z Wielkiej Brytanii: Caravan and Motorhome Club, założony w 1907 r. oraz Camping and Caravanning Club , założony w 1901 r. Oba kluby oferują szereg usług, w tym ekskluzywne witryny klubowe, preferencyjne stawki, doradztwo, usługi, takie jak ubezpieczenia i działalność społeczna, w tym rajdy regionalne i krajowe.

W Wielkiej Brytanii ubezpieczenie przyczepy kempingowej nie jest obowiązkowym dodatkiem, ale jest zalecane ze względu na poziom ubezpieczenia specjalistycznego.

Zgodnie z przepisami podatkowymi przyczepy kempingowe są uznawane za ruchomości i są zwolnione z podatku od zysków kapitałowych.

Australia

W Australii przyczepy kempingowe są zdecydowanie popularniejsze od  tradycyjnych kamperów. Przyczepy kempingowe różnią się od podobnych produktów możliwością jazdy w terenie. Posiadają duże zbiorniki na wodę, akumulatory do prądu i terenowe zawieszenie.

Przyczepy kempingowe przystosowane do jazdy po bezdrożach są szczególnie popularne w Australii i Południowej Afryce, ze względu na dużą ilość dróg szutrowych i terenowych szlaków. Wynika to też z faktu powszechnego używania samochodów terenowych i pickupów 4x4. W USA przeważają mnijsze konstrukcje typu TearDrop Off-Road  a także przyczepy biwakowe z namiotem dachowym na specjalnym wysokim bagażniku. Przyczepy różnią się też konstrukcyjnie, w USA stosuje się proste zawieszenia na belkach skrętnych lub sztywnych osiach na resorach. Australia w kwestii zawieszeń wyznacza trendy, większość przyczep wyposażona jest w niezależne zawieszenie oparte na wahaczach i sprężynach śrubowych. Południowa Afryka jest miksem rozwiązań Amerykańskich i Australijskich.

Austalia zbudowała przez lata duży rynek przyczep kempingowych, jest wielu australijskich producentów. Nawet kilka amerykańskich firm produkuje przyczepy "na miejscu" zaprojektowane specjalnie na australijski rynek. Europejska Adria oferuje linię semi off-road, która dostosowana jest do tamtejszych dróg szutrowych. 

Obecnie najwiekszym zagrożeniem dla rodzimych australijskich producentów sa przyczepy produkowane w Chinach. Chińskie produkty stanowia już 1/4 rynku a ich udział ciągle rośnie.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem