Wróć do listy

Mercedes Sprinter 4x4 wycofany z oferty?


Przerwa w produkcji i zamrożenie zamówień - na chwilę obecną Mercedes nie oferuje już Sprinterów z napędem na wszystkie koła

To zła wiadomość dla wszystkich entuzjastów terenowych kamperów z napędem na cztery koła - Mercedes po cichu wycofuje z oferty Sprintera w wersji 4x4.

W ciągu ostatnich lat wiele firm produkujących terenowe kampery oparło swój program  właśnie na Mercedesie Sprinterze 4x4, który jako jedyny oferowany był z terenowym reduktorem. Niektóre firmy budujące kampery na Sprinterze 4x4 już teraz informują, że realizacja nowych zamówień na ten model nie jest już możliwa. Ostatnio, na stronach Mercedesa można było skonfigurować online Sprintera 4x4 tylko z automatyczną skrzynią biegów. Trzylitrowy sześciocylindrowy widlasty silnik Diesla ma zostać wycofany z oferty ze względu na normy emisji spalin, planowana jest sześciomiesięczna przerwa produkcyjna. Producenci kamperów i inni zabudowcy, którzy nie zamówili wcześniej w przedsprzedaży Sprinterów 4x4, zostali z niczym. Nowe zamówienia nie są już realizowane, dotyczy to firm jak i prywatny nabywców. Obecnie w salonach Mercedesa można kupić Sprintery 4x4, które są jeszcze na składzie.

Jest całkiem możliwe, że Sprinter nie powróci po przerwie produkcyjnej zimą 2021-2022, w wersji jaką dobrze znamy: z wysokim terenowym zawieszeniem i opcjonalnym terenowym reduktorem. Czy Mercedes podąży ścieżką obraną przez Volkswagena i będzie montował własny napęd na wszystkie koła 4Matic, zaadoptowany z segmentu samochodów SUV? Biuro prasowe Mercedesa potwierdziło, że w przyszłości Sprinter nadal będzie oferowany z napędem na wszystkie koła.

 

Alternatywa czyli inne duże vany z napędem na cztery koła oraz dostawcy zewnętrzni

Na europejskim rynku możemy obecnie kupić Fiata Ducato, Citroena Jumpera, Peugeota Boxera, VW Craftera, MAN’a TGE, Forda Transita, Iveco Daily, Renault Mastera, Opla Movano i Nissana NV400 (nie oferowany w Polsce) z napędem 4x4, więc teoretycznie alternatywa jest i może nie ma o co kruszyć kopii?
Nie do końca. Nie wszyscy klienci będą zadowoleni, ponieważ napęd 4x4 bardzo się w tych samochodach różni.  

Układ napędowy 4x4 taki jak 4Motion Volkswagena czy wspominany 4Matic Mercedesa, dołączający automatycznie napęd jednej z osi, przydaje się głównie w sytuacji, gdy trzeba opuścić asfalt i zjechać na trawę czy szuter. W przypadku Volkswagena Craftera czy MAN’a TGE układ 4Motion przekazuje napęd na przednie koła a tylna oś jest dołączana w razie wykrycia poślizgu kół przednich, dokładnie tak w samochodach SUV. System zapewnia dobrą trakcję na śliskich nawierzchniach i podnosi bezpieczeństwo podczas holowania ciężkiej przyczepy. Nie nadaje się jednak do wypadów w cięższy teren czy do jazdy po piaszczystych wydmach. Crafter czy TGE 4Motion nie jest więc seryjnie oferowany z wyższym terenowym zawieszeniem.

Podobnie sprawa wygląda w „dużym” Fordzie Transicie. Transita można zamówić z układem 4x4, na wyższym zawieszeniu ale bez reduktora. Ford oferuje za to „jedynkę” jako bieg pełzający.  Wyższy Transit może w terenie trochę więcej niż seryjny Crafter 4Motion ale do terenowych możliwości Sprintera nadal trochę brakuje.

Napęd 4x4, który można zamówić do Ducato, Jumpera czy Boxera to układ opracowany i produkowany przez francuską firmę Dangel 4x4. Ponieważ „trojaczki” zostały pierwotnie zaprojektowane jako samochody przednionapędowe, adaptacja terenowego reduktora nie była możliwa. Napęd na cztery koła działa na takiej samej zasadzie jak w samochodach SUV – tylna oś jest dołączana automatycznie.
Kolejną „zewnętrznym dostawcą” jest włoska firma SCV, jedyny producent samochodów ciężarowych IVECO DAILY 4x4 Heavy Duty. Model jest lubiany przez firmy budujące wyprawowe kampery, jadnak najczęściej DAILY 4x4 ze względu na wąskie nadwozie, wykożystywane jako podwozie z kabiną do zabudowy kontenerowej. SCV produkuje także terenowe samochody dostawcze i lekkie ciężarowe terenówki SCAM 4x4, które do tej pory wykorzystują kabinę trojaczków zaprezentowaną w 1994 roku.   

W przypadku Mercedesa, Volkswagena i MAN’a brak fabrycznego napędu 4x4 z reduktorem pozostawia miejsce dla firm, które już teraz zajmują się konwersją układów napędowych czyli Achleitner i Iglhaut. To drogie ale bardzo dobre rozwiązania, wykorzystujące jako bazę tylnonapędowe wersje niemieckich „dostawczaków”. Obok reduktora i trzech blokad układów różnicowych, możemy zamówić nawet mosty portalowe, które są nieocenione w trudnym terenie.

Oberaigner, wcześniej dostawca fabrycznego układu 4x4 dla Mercedesa Sprintera, chce ponownie oferować niezależny system dla Sprintera od 2022 roku. Dzisiaj można kupić trojaczki Renault Mastera, Opla Movano czy Nissana NV400 z układem napędowym bliźniaczym jak wycofywany Sprinter 4x4 (bazą równierz są tylonapędówki). Według Krzyśka Jaworskiego z firmy Adventure Van Conversions to właśnie Master i Movano „Oberaigner” mogą być kolejnymi dobrymi bazami pod duże terenowe kampery. Nie wiadomo jednak jak długo w obecnym nadwoziu produkowany będzie Opel Movano, ponieważ kolejna generacja Opla będzie wspólnym dziełem grupy Stellantis (połączone PSA i FCA).

Jedno jest pewne, taniej nie będzie. Jeżeli ktoś marzy o nowym dużym terenowym kamperze bazującym na Mercedesie Sprinterze 4x4, powinien się pośpieszyć.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem