https://www.traditionrolex.com/2
Jak wybrać przyczepę lekką - PRZYCZEPA.PL
Wróć do listy

Jak wybrać przyczepę lekką


Wybór przyczepy lekkiej – co może być w tym trudnego? Dwa koła, skrzynia i dyszel. Kupuje, rejestruje i używam. Otóż nie do końca …

 

Decydując się na zakup lekkiej przyczepy ciężarowej/bagażowej zapewne większość osób udaje się do najbliższego marketu budowlanego i wybiera jedną z oferowanych tam przyczep. Świadczą o tym statystki sprzedaży popularnej marki, która obecna jest chyba we wszystkich marketach. Część klientów wybiera jednak autoryzowanych dealerów, licząc na fachową poradę przy wyborze przyczepy.

Zacznijmy od początku.

Według prawa przyczepa lekka to taka, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750kg. Większość przyczep lekkich, które oferowane są na rynku nie są wyposażone w hamulec. To praktyka zgodna z prawem i definicją – lekka nie musi być hamowana. W tym segmencie liczy się cena a oś hamowana zdecydowanie podnosi cenę przyczepy.  Wynika to z faktu, że takie produkty są nisko marżowe a konkurencja na rynku bardzo duża. Producenci walczą ceną ale nie koniecznie jakością i oszczędzają na wielu rzeczach. Na pierwszy rzut oka, przyczepy marketowe nie różną się wiele od swoich renomowanych odpowiedników. To pierwsza błędna ocena jaki popełniają kupujący.

Skrzynia ładunkowa: warto zwrócić uwagę na grubość blachy użytej do produkcji burt i słupków burtowych. Cienkie burty szybko ulegną odkształceniu podczas przewożenia cięższych ładunków  co może spowodować duże trudności w otwieraniu ruchomych burt. Zawiasy i okucia powinny być mocne, najlepiej odlewane lub odkuwane. Gięte na zimno „klamerki” i delikatne zawiasy szybko ulegną awarii. Warto zwrócić uwagę na grubość sklejki podłogowej, to w końcu na niej spoczywa ładunek. Słupki burtowe powinny umożliwiać montaż stelażu plandeki, nawet jeżeli dzisiaj nie jest ona nam potrzebna, to w przyszłości może być pożądanym dodatkiem.

Oś: najtańsze przyczepy wykorzystują najprostsze osie z wahaczami na wałkach gumowych. To popularne i sprawdzone rozwiązanie ale z jakością najtańszych osi jest różnie – szybko ulegają odkształceniu a koła potrafią ustawiają się w negatyw. Lepszym rozwiązaniem może okazać się produkt renomowanego producenta lub oś sztywna wyposażona w resory piórowe i nawet najprostsze amortyzatory.

Koła: to najczęściej wąskie 13” wyposażone w chińskie opony. Można powiedzieć – to tylko przyczepka ale wysłali byście swoje dziecko autobusem przez Alpy wiedząc, że wyposażony test w tanie chińskie opony?

Dyszel i zaczep: W najtańszych przyczepach dyszel potrafi być zintegrowany z ramą. Jest cienki i może się z czasem odkształcić a jego wymiana jest niemożliwa. Renomowani producenci stosują homologowane dyszle przykręcane, które przeszły testy wytrzymałościowe. Zaczep musi być homologowany więc, kuriozalnie może to być najmocniejszy punkt przyczepy.

Wymiary skrzyni ładunkowej: to bardzo indywidualna sprawa ale warto pamiętać, że duży może więcej.  Dzisiaj planujesz transport sadzonek na działkę ale jutro może się okazać, że będziesz chciał zamontować bazowe pałąki bagażnika, cztery rowery czy namiot „dachowy”. Liczy się uniwersalność i dobre pomysły.

Standardem w przyczepach lekkich jest homologacja na DMC 750kg. Zanim zdecydujesz się na zakup przyczepy sprawdź w dowiedzie rejestracyjnym w polu O.2, czy Twój samochód może holować taką przyczepę bez hamulca. Niestety większość małych, nowoczesnych samochodów kompaktowych może holować trochę lżejszą przyczepę, upewnij się czy producent przyczepy posiada homologację na mniejsze DMC na przykład 600 czy 650kg.

Może warto jednak dopłacić do przyczepy hamowanej? 

Hamulec najazdowy przyczepy zdecydowanie podnosi pozom bezpieczeństwa jazdy. Holowana przyczepa bez hamulca z pełnym ładunkiem, może wydłużyć drogę hamowania o około 2m. Wielu kierowców z mniejszym doświadczeniem w jeździe z przyczepą nie najlepiej wspomina awaryjne hamowanie takim zestawem. Nawet jeżeli wybieracie przyczepę lekką do 750kg  to warto dopłacić i kupić wersję wyposażoną w hamulec najazdowy. Osie hamowane i urządzenia najazdowe produkowane są przez sprawdzone firmy. W większości przypadków tylko renomowani producenci oferują lekkie przyczepy hamowane, co może być dodatkową gwarancją jakości takiego pojazdu.

Pamiętajcie, że na kategorię B możecie poruszać się każdym samochodem do 3,5T DMC, holując przyczepę lekką ale nie każdy pojazd może holować przyczepę 750kg DMC bez hamulca.    

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem