Rynek karawaningowy w Polsce. Podsumowanie roku 2020
Branża karawaningowa niewątpliwie rozkwita. Ogromny wzrost zainteresowania kamperami i przyczepami kempingowymi przekłada się bezpośrednio na sprzedaż i na ilość rejestracji tego typu pojazdów. Nikt nie wie czy trend wzrostowy jest chwilowy, spowodowany pandemią, czy jednak karawaning stanie się ważnym segmentem polskiej motoryzacji. Taka sytuacja ma miejsce u naszych zachodnich sąsiadów, gdzie w ubiegłym 2020 roku zarejestrowano 29 148 nowych przyczep i 78 055 nowiutkich kamperów. Sprawdziliśmy jak to wygląda w Polsce i kto wygrywa w tym zestawieniu.
Niemcy, to bez wątpienia największy rynek karawaningowych w Europie. Pod względem rejestracji rok 2020 był rekordowy. Sumarycznie zarejestrowano w Niemczech 107 203 nowych pojazdów kempingowych, był to wzrost o 32,6% (produkcja 115 844; spadek o 6,9% i eksport na poziomie 46 136; spadek o 9,8%). Cała branża RV w Niemczech jest warta bagatela 12,5 miliarda EURO.
Pojazdy nowe
Polska nie jest tak bogatym krajem jak Niemcy ale karawaning i kultura związana z takim spędzaniem wolnego czasu, na przestrzeni kilku ostatnich lat rozwija się dynamicznie. W Polsce w 2020 roku sumarycznie zarejestrowano 10 620 pojazdów kempingowych, z czego 2 143 to pojazdy fabrycznie nowe. Liczba 1 132 szt. to kampery a 1 011 szt. stanowiły przyczepy kempingowe. W 245 samochodach dostawczych zmieniono przeznaczenie z „ciężarowy” na „kamper”.
W przypadku klasyfikacji nowych pojazdów kampery wyprzedziły przyczepy.
Pojazdy używane
Dokładnie odwrotną sytuację mamy w przypadku rynku wtórnego. Używanych pojazdów kempingowych zarejestrowano w sumie 8 232. Kamperów w tym zestawieniu było tylko 1 694 a używanych przyczep kempingowych aż 6 538 (w tym 480 szt. bez przypisanego DMC).
Patrząc na zamożność naszego społeczeństwa nie dziwi fakt, że kupujemy sumarycznie więcej przyczep niż kamperów. Przyczepy kempingowe są tańsze w zakupie i w utrzymaniu niż samochody kempingowe. Z drugiej strony w klasyfikacji „pojazdy nowe” wygrywają kampery.
Co ciekawe najczęściej rejestrowanym nowym samochodem kempingowym w naszym kraju jest Volkswagen California, który przez purystów, przez brak toalety, często nie uznawany jest jako kamper.
Wiec jak? Przyczepa czy kamper? ;)