Wróć do listy

Przyczepa KUMA, nowy, polski projekt dla fanów wyprawowego Off-Roadu.


Gdy śledzi się wyprawy w australijski bądź afrykański interior bardzo często w kadrach przewijają się auta, które ciągną za sobą bardzo efektowne zestawy do biwakowania. Są zgrabne, wszystko mające i bogato wyposażone, z zawieszeniem i kołami, które podołają terenowym przeciwnościom.  Można je zamówić i u nas jednak cena zakupu oraz pozostałe koszty (transport, podatki, vat) sprawiają, że stają się odległym i zbyt kosztownym marzeniem. To wkrótce może się zmienić!

Na ostatnim Toyota Offroad Festival pojawiła się prototypowa koncepcje przyczepy, która ma podołać przejazdom po bezdrożach ale też świetnie się prezentować oraz dzięki wielkiej ilości schowków i bogatemu wyposażeniu turystycznemu - być bardzo przydatna po dotarciu do celu. Firma KUMA opracowała dwa egzemplarze, które mogliśmy zobaczyć w akcji podczas przejazdów po Autodromie4x4. Jak wygląda ta konstrukcja z bliska?

 

RAMA I ZAWIESZENIE

Przyczepa w chwili obecnej wazy 550 kg a jej DMC to 750kg. Daje to możliwość jej holowania na zwykłym prawie jazdy kat B a przy lżejszych autach, nawet bez konieczności dodatkowych opłat VIATOLL. Jej bazą jest rama wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości , cynkowana ogniowo. Jest zaprojektowana tak, żeby była przewymiarowana, obliczona na 3500kg na rozciąganie. W terenie ma wytrzymać wszystko a poza tym dać możliwość wyciągania całego zestawu do tyłu, za specjalnie w tym celu umieszczone zaczepy oraz specjalnie zaprojektowane podpory na hi-lift.

 

 

 

 

 

 

W terenie ciężką pracę ma wykonać niezależne zawieszenie na wahaczach podpartych na pneumatycznych miechach. To rozwiązanie daje możliwość regulowania wysokości (osobno lewa i prawa strona), działa płynnie i świetnie radzi sobie z tłumieniem nierówności. W tej chwili jego sterowanie jest manualne poprzez ręczne regulowanie ciśnienia w celu wypoziomowania podczas postoju na nierównym terenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do podpięcia zestawu posłużył zaczep kulowy renomowanej firmy AL-KO, z możliwością obrotu wzdłużnie o 360 st i poprzecznie 180st. o uciągu 3500 kg. Jego konstrukcja zdecydowanie poprawia możliwości offroadowe przyczepy, ma jednak jedną wadę - brak hamulca najazdowego (jest postojowy). Ponieważ przydałby się przy poruszaniu nie tylko w terenie, trwają prace nad systemem sterowania hamulców. Nasze auta bardzo często mają podniesione zawieszenie. Standardowo wysokość kuli haka (polska norma PN-76/S-47291) jest na poziomie 350-420mm (położenie od środka kuli do ziemi). A co gdy w holowniku po lifcie hak poszybował bardzo wysoko? Tu również pomaga autorskie rozwiązanie firmy KUMA, które pozwala na regulacje zaczepu w zakresie 420-600mm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla zachowania niskiego środka ciężkości pod ramą zostały zamontowane dwa aluminiowe zbiorniki z wodą o łącznej pojemności 70 litrów.

 

FUNKCJONALNOŚĆ

Jak podkreślają producenci, przyczepa niesie z sobą wiele zalet. Są to między innymi gotowość zestawu do wyruszenia w podróż (wystarczy uzupełnić zapasy żywności i wody). Niezależność przyczepy od holownika, niski środek ciężkości całego zestawu. Nie zachodzi ryzyko przekroczenia DMC pojazdu w przypadku przeładowania w związku z długim wyjazdem. Łatwość obsługi namiotu dachowego w związku z wysokością przyczepy. Pojazd nie wymaga przeróbek dostosowujących go do wypraw przez co może bez ograniczeń być używany poza sezonem.

 

 

 

 

 

 

Korpus przyczepy, wykonany z aluminium jest bardzo praktyczny. Z przodu bardzo duży luk na butle z gazem czy inne elementy wyposażenia, które nie musza być szczelnie zamknięte. Po bokach praktyczne drzwiczki kryjące wiele przydatnych na kempingu funkcji: prysznic , małe schowki na offroadowe wyposażenie, schowki na mniejsze bagaże, szuflady na wyposażenie zapasy  i  to co najbardziej efektowne: wysuwana kuchnia ze zlewem oraz duża kompresorowa lodówka Waeco (35l). Poziome drzwi są także użyteczne dla przykładu  od strony części kuchennej są wykonane ze stali nierdzewnej, które są bezpieczne dla żywności i służą za miejsce na przygotowanie posiłków.

Co  warte wspomnienia, cała część kuchenna jest po stronie pobocza, Autorzy projekt specjalnie dostosowywali do europejskich warunków.

 

 Po bokach drzwi umieszczone są też listwy, które na pierwszy rzut oka przypominają te montażowe na dodatkowe wyposażenie (szpadle, łopaty, siekiery). Niestety tak nie jest. Są to aluminiowe elementy, które zabezpieczają bryłę przyczepy  w jej najszerszym miejscu przed otarciami i uszkodzeniami. Rekompensuje to płyty z systemem Molle zamontowane od wewnętrznej strony na drzwiach tylnych oraz na pionowych po stronie prysznica. Można uzupełnić w różne rodzaje sakwy, większe lub mniejsze z wyżej wymienionym systemem czy też w uchwyty typu Quickfist dla lepszej organizacji wyposażenia w podróży. Z  tyłu przyczepa oferuje potężna przestrzeń transportową prawie 1110 litrów ! Tu naprawdę wiele się zmieści!

 

 

 

 

 

 

Przyczepa to również baza dla namiotu. Jest on ulokowany na dachu, wystarczająco nisko aby było go łatwo rozkładać ale i żeby nie był przeszkodą podczas wypraw. Mała wysokość to trudność w umieszczeniu markizy ale i tu konstruktorzy znaleźli rozwiązanie - w czasie jazdy spoczywa na dachu gdy jest potrzebna - jest unoszona na aluminiowych ramionach, tak że nie ma problemu np. z  gotowaniem w plenerze.

 

OŚWIETLENIE i INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Źródłem prądu w czasie jazdy jest oczywiście 13 pinowe gniazdo przy haku, który ładuje akumulator postojowy. Jednak to nie jedyny sposób na zasilenie licznych lamp i urządzeń w jakie wyposażona jest przyczepa. Energię dostarcza również  130W panel słoneczny oraz jeżeli jest tylko możliwość podpięcia się, zewnętrzne zasilanie 230V, który także ładuje akumulator ale też dostarcza energie do sześciu gniazd rozlokowanych w całej przyczepie. Podczas wyprawy do zasilania urządzeń z zasilaniem prądem zmiennym służy wówczas 1500W sinusoidalna przetwornica. Cały czas mamy wgląd co się dzieje z naszym akumulatorem poprzez wyświetlacz, który informuje nas szczegółowo o pozostałym czasie do pełnego rozładowania, naładowania oraz aktualnym prądzie ładowania oraz poboru w czasie rzeczywistym.

 

 

 

 

 

 

Do oświetlenia przyczepy, licznych schowków oraz kuchennej przestrzeni roboczej służą energooszczędne ledy. Sterowaniem ich zajmuje sie centralka umieszczona praktycznie w części kuchennej. Efektownie wygląda światło zmierzchowe RGB, które ma za zadanie oświetlać grunt wokół przyczepy. Dodatkowo autorzy projektu dodali tam jeszcze radio z głośnikiem, główny wyłącznik prądu, gniazda USB, gniazdo zapalniczki 12v. Warte uwagi jest też oświetlenie ulokowane na przedniej skrzyni transportowej, można je załączyć z panelu kontrolnego lub podświetlanym przyciskiem umiejscowionym pod jednej z lampy. Wówczas podświetla nam dyszel wraz z zaczepem do łatwiejszego zapięcia przyczepy, docenione zostanie w nocnych sytuacjach.

 

KIEDY PRODUKT POJAWI SIĘ NA RYNKU?

W 2019 projekt był jeszcze na etapie konstruowania. Powstały dwa pierwsze prototypy które w będą intensywnie testowane. Przyczepa będzie przemierzać bezdroża Gruzji, drugi zestaw pojedzie w Alpy. Na pewno dadzą one odpowiedzi na pytania co należałoby jeszcze poprawić oraz zoptymalizować. Konstruktorzy mają na uwadze wagę i dążą do jej maksymalnego odchudzenia bez poświęcenia dla sztywności całej konstrukcji. Planowana produkcja to rok 2020r. 

Z najnowszych informacji wiemy też, że przyczepa pomyślnie przeszła badania homologacyjne.

 

 

DANE TECHNICZNE

Długość z dyszlem: 3440 mm

Szerokość: 1950 mm

Wysokość: 1550 mm

Waga netto: 550kg

DMC: 750kg

Zawieszenie: Niezależne, wahaczowe, na miechach pneumatycznych

 

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem