Wróć do listy

Przyczepa Jeep


Przyczepa Jeep to mała przyczepa ciężarowa o ładowności  1/4-tony (250 kg), zaprojektowana w okresie II wojnie światowej, dostosowana do holowania przez 1/4-ton U.S. Army Jeep’s. Wersje ćwierćtonowej przyczepy M416 pozostawały w użyciu wojskowym w Stanach Zjednoczonych lub innych krajach co najmniej do lat 90.

Historia

Kiedy armia amerykańska opracowała "jeep’a" (czasy II wojny światowej), potrzebowała przyczepy towarowej, która mogłaby być holowana za tym pojazdem. Pierwsza przyczepa nosiła nazwę „Trailer, 1/4 tony, 2-Wheel, Cargo, Amphibian ”. Ponad 150 000 przyczep Jeep zostało zbudowanych przez dziesięć różnych firm, tylko podczas II wojny światowej. American Bantam wyprodukował około 75 000 swoich T-3 a po wojnie budował przyczepy Jeep’owe. Willys-Overland również zbudował ponad 60 000 przyczep MBT (Willys MB Trailers). Inni producenci wyprodukowali setkę lub zaledwie kilka tysięcy sztuk. 

Najbardziej znanymi wersjami były przyczepy M100 dedykowane dla Willys M38 jeep i przyczepa M416 dla M151 jeep .

Specjalną przyczepą była Converto (Airborne) Dump Trailer (wywrotka), której zbudowano kilka tysięcy. 

Wersje

Wersja z II wojny światowej była dostępna zarówno w wersji standardowej M100 jak i K-38A (rozstaw śrub 5x139,7)

Model K-38A był modyfikacją przyczepy cywilnej K-38 dla US Army Signal Corps. 

Przyczepa US Army Signal Corps K-38, to dwukołowa spawarka kabli (typu 1/4 tony). Była standardowym cywilnym produktem amerykańskiej AT&T z lat trzydziestych XX wieku, który został przyjęty do służby wojskowej. Spawarkę wraz z osprzętem zainstalowano w przyczepie M100 i tak powstała wersja K-38A przystosowana do tego samego zadania - naprawy i konserwacji połączeń przewodów telefonicznych łaczonych ołowiem. 

Wersja „Korean War” lub M100 była produkowana na podwoziu M367 dla Signal Corps a także na zwykłym podwoziu M116.

Wersja Canadian Army lub M101CDN bardzo przypomina M100, z taką różnicą, że została wyprodukowana w Winnipeg w Motor Coach Industries (MCI) dla Kanadyjskich Sił Zbrojnych.

Wersja z ”Wojny w Wietnamie”, czyli M416 (rozstaw śrub 5x113,4), była dostępna w następujących wariantach:

  • Przyczepy M416 i M416A1 z kwadratowymi błotnikami, dedykowane dla M151 jeep; 

  • Przyczepa M416B1 holowana była przez „wojskową terenówkę” usmc M422A1 'Mighty Mite' przystosowaną do transportu śmigłowcem i podwoziem M569 oraz
  • Przyczepa V-498 dla AN / TTC-41.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem