Wróć do listy

Bezpieczny transport łodzi


Pierwszy czerwca to nie tylko dzień dziecka ale to również termin, który elektryzuje wszystkich  motorowodniaków. Od 1 czerwca na większości akwenów rozpoczyna się czas w którym bez przeszkód i legalnie możemy wypłynąć  sprzętem motorowodnym.

W tym celu ładujemy  swoje łodzie na przyczepy i tutaj pojawia się wiele pytań,  które pozostawione bez odpowiedzi mogą skutkować drogową katastrofą.

 

Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas załadunku i transportu łodzi:

  • W Europie najczęstszym rozwiązaniem stosowanym w przyczepach podłodziowych  są systemy podporowe oparte na rolkach a najmocniejszą częścią łodzi  jest tzw. kil i to właśnie na rolkach kilowych łódź  powinna się opierać  w 100 % podczas transportu.

 

  • Podpieranie łodzi na bocznych rolkach może skończyć się uszkodzenie dna łodzi  już przy zaliczeniu pierwszej większej dziury na drodze.

 

  • Boczne rolki służą do stabilizowani łodzi oraz umożliwiają w łatwy  sposób rozładunek i załadunek.

 

  • Właściwe ustawienie rolek odgrywa kluczową role w bezpiecznym transporcie łodzi i to właśnie ustawienie tych rolek jest wyjątkowo kłopotliwe. Podnoszenie, opuszczanie, poziomowanie to wszystko zajmuje dużo czasu i wykonanie tych czynności w pojedynkę jest bardzo skomplikowane.

 

Rozwiązaniem może być system samoregulujących rolek, który reguluje się w pełni automatycznie. Proste, a zarazem bezobsługowe rozwiązanie dostępne również na rynku Polskim.

 

 

  • Kolejnym udogodnieniem  jest system superrolek  umożliwiający łatwe wyśrodkowanie w trakcie wprowadzanie łodzi  na przyczepę. Zastosowanie tego rozwiązania umożliwi nam wciągniecie łodzi na przyczepę bez kilku pomocników, którzy będą  naprowadzać łódź tak aby ja wypośrodkować.

 

  • Po załadowaniu pozostaje nam spięcie łodzi odpowiednimi pasami.

Pamiętajcie, że klasyczne pasy maja ogromna siłę spinania i niewłaściwe ich dobranie spowoduje uszkodzenie kadłuba. Tak zwane pajączki na kadłubie najczęściej powstają w wyniku niewłaściwego transportu, a w szczególności zbyt mocnego spięcia pasami łodzi.

Pas o szerokości 35 mm może zabezpieczyć ładunek o masie max do  1,8 tony.  Zastosowanie trzech pasów to minimum.

Na koniec jeszcze jedna uwaga, pas w trakcie jazdy ma tendencje do rozciągania, dlatego zawsze na początku trasy po przejechaniu krótkiego odcinka drogi należy się zatrzymać się  i sprawdzić naciąg pasów zabezpieczających.

 

Życzymy stopy wody pod kilem oraz udanego wypoczynku na wodzie.

 

Zespół przyczepa.pl

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem